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"Artificial Intelligence and Information System Resilience to cope with Supply Chain Disruption"
Shivam Gupta, Sachin Modgil, Régis Meissonier, Yogesh Dwivedi
IEEE Transactions on Engineering Management, 2021
Artificial intelligence (AI) as a technology has the potential to interpret and evaluate alternatives where multi-dimensional data is involved in dynamic situations such as supply chain disruption. This study aims to explore the role of resilient information systems (RIS) in minimizing the risk magnitude in disruption situations in supply chain operations. The study is conducted in the qualitative mode through semi-structured interview schedule for professionals of supply chains. Thematic analysis has been used to create emerging categories. The findings of this work present critical gaps in current information systems and demonstrate how AI-oriented systems can facilitate the ecosystem of disrupted supply chains to save costs and drive efficiency on multiple parameters. The study also proposes a conceptual framework where organizational values and architectural components can be viewed jointly for quick and adequate business decisions in the complex and uncertain disruptions. The framework presents the relationships among AI, information systems and supply chain disruption. Installing appropriate AI-based data acquisition, processing and self-training capabilities along with information system infrastructure can help organizations lessen the impact of supply chain disruption while aligning the transportation network and ensuring geographically-suitable supply chains and cybersecurity. Finally, the implications for theory and practice with the limitations and scope for future research are described.
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DOI : 10.1109/TEM.2021.3116770
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"Soigner le mal par le mal : recherche-action sur la technique de l'inoculation pour limiter les résistances à un projet TI"
Peter Bou Saba, Régis Meissonier
Systèmes d'Information et Management, 2020, vol. 25, n°3, pp. 87-126
La littérature académique propose un large éventail de méthodes de gestion du changement visant à identifier et réduire les résistances liées aux projets TI. Alors qu'en psychologie et sociologie, l'originalité de la méthode de l'inoculation a su séduire chercheurs comme praticiens, celle-ci n'a été que peu testée dans le domaine des systèmes d'information. Elle postule que de la même manière qu'un individu peut être vacciné contre un virus, il peut également s'auto-prémunir d'influences négatives en s'exposant justement aux arguments avancés par les détracteurs du projet. La réfutation, à cet effet, consiste à fournir des arguments à l'individu pour l'aider à soutenir son attitude et à être capable de rejeter d'autres contre-argumentations à venir. Cette recherche dévoile les résultats d'une recherche-action menée pendant 3 ans auprès d'une société de conseil au sein de laquelle l'implémentation d'un système d'aide à la décision a été associée à de forts comportements de résistance face auxquels la technique de l'inoculation a été expérimentée pour en limiter les effets. Les résultats tendent à confirmer la contribution de ladite méthode sur la préservation des attitudes positives des partisans avec un effet "boomerang" relatif sur les détracteurs.
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DOI : 10.3917/sim.203.0087
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"Wireless Sensor Network for AI-based Flood Disaster Detection"
Jamal Al Qundus, Kosai Dabbour, Shivam Gupta, Régis Meissonier, Adrian Paschke
Annals of Operations Research, 2020
The study proposes a wireless sensor network decision model for the detection of flood disasters by observing changes in weather conditions compared to historical information at a given location. To this end, we collect data such as air pressure, wind speed, water level, temperature and humidity (DH11), precipitation (0/1) from sensors located at several points in the area under consideration and obtain sea level air pressure and rainfall from the Google API. The collected data is then transmitted via a LoRaWAN network implemented in Raspberry-Pi and Arduino. The developed SVM model includes a number of coordinators responsible for a number of sectors (locations), sends the binary decisions with accuracy of 98% of flood or non-flood to a cloud server connected to monitoring rooms where a decision can be made regarding the response to a possible flood disaster.
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DOI : 10.1007/s10479-020-03754-x
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"Examining the Impact of Cloud ERP on Sustainable Performance: A Dynamic Capability View"
Shivam Gupta, Régis Meissonier, Vinayak Arvind Drave, David Roubaud
International Journal of Information Management, 2019, vol. 51
The infusion of cloud-based operations, industrial internet connectivity, additive manufacturing, and cybersecurity platforms has not only re-engineered but also revitalized modern factories (Industry 4.0). Cloud-based Enterprise Resource Planning (Cloud ERP), which is a part of the cloud operations and one of the four major pillars of Industry 4.0, helps to attain higher levels of sustainable performance. Organizations invest considerable time and money to acquire both tangible and intangible capabilities to rise as an Industry 4.0 business. A great deal of research has focused on the bifurcation of the actual characteristics of performance. This study investigates the hidden linkage between one of the significant pillars of Industry 4.0 (CERP) and attributes of sustainable organizational performance while considering the effect of variables like firm size, cloud service type, and offerings that enact as control variables while achieving sustainable performance. The proposed hypotheses were empirically examined using primary crosssectional data. Following Dillman (2007) guidelines, 209 responses were collected from technologically driven organizations and analyzed using partial least square structure equation modelling (PLS-SEM). The results offer interesting implications to the theory and provide further guidance to managers.
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DOI : 10.1016/j.ijinfomgt.2019.10.013
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"Les dissonances culturelles liées à l'implémentation d'un ERP : un cas thaïlandais"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé
Communications of the AIS, 2015, vol. 37, n°1, pp. 567-585
Une part dominante de la littérature portant sur l'implémentation des ERP (Enterprise Resource Planing) se fonde sur les théories de l'alignement ('fit') des processus de l'entreprise aux pré-requis de ces progiciels de gestion intégrés. Les spécificités culturelles de l'organisation peuvent être considérées comme les mis-alignements les plus manifestes car référent aux valeurs des acteurs ainsi qu'à celles véhiculées les par Technologies de l'Information (TI) à implémenter. Pour autant, à ce jour, peu de travaux se sont penchés sur la manière de gérer les dissonances culturelles véhiculées par les projets ERP dans cette logique d'alignement de la gestion de l'entreprise à des standards internationaux. Cet article retranscrit la recherche qualitative conduite auprès d'une société thaïlandaise. Les interviews conduits auprès des responsables du projet ERP révèlent, entre autre, comment ces derniers se sont servis de principes inhérents à la culture bouddhiste dans laquelle baignent les employés pour faire accepter le changement induit aux employés.
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DOI : 10.17705/1CAIS.03727
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"Légitimer l'implémentation d'un ERP : une comparaison Canada - Thaïlande"
Régis Meissonier, Liette Lapointe, Emmanuel Houzé
Journal of Decision Systems, 2015, vol. 24, n°4, pp. 318-338
Depuis une quinzaine d'années, les grandes et petites entreprises ont décidé d'investir dans les ERP (ou Progiciels de Gestion Intégrés). Ces technologies sont donc devenues, au fil du temps, des sortes de "standards" au niveau mondial en matière de gestion des systèmes d'information et ce dans la plupart des secteurs économiques. Or, la majorité de ces investissements est associée à des situations d'échecs ou de contre-performance au sein des organisations. Les ERP souffrent donc d'un déficit d'image à même de compromettre leur acceptation par les les utilisateurs et la recherche scientifique dispose de peu de recul quant à la manière dont leur légitimité est assurée avec les acteurs clés du changement. Pour cela, l'article identifie et analyse les décisions prises par les managers afin d'obtenir l'assentiment des différentes parties prenantes afin de fiabiliser l'achèvement desdits projets ERP. La partie empirique présente et compare deux études de cas conduites au sein d'organisations présentant des contextes socio-culturels fortement différenciés : une université d'Amérique du Nord et une société basée en Thaïlande. Les données obtenues des entretiens qualitatifs conduits auprès des managers de projet permettent d'identifier comment la décision d'implémentation des ERP a été associé à des actions de légitimation de type pragmatique, morale et cognitive tout au long du projet. L'article introduit ensuite la notion de trajectoires de légitimation comme principe de gestion du changement en fonction du contexte socio-culturel du projet.
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DOI : 10.1080/12460125.2015.1046719
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"Cultural Intelligence during ERP Implementation: Insights from a Thai Corporation"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé, Liette Lapointe
International Business Research, 2014, vol. 7, n°12, pp. 14-28
Much attention has been devoted to challenges related to ERP implementation. However, there is a wealth of papers that are focusing on cultural issues related to ERP depending the country they are implemented. The objective of this article is to analyze and to illustrate how project managers achieve ERP implementation whereas users face cultural changes concerning the way new tasks and business processes must be done? It differs from the perspective considering IT adoption as depending primarily on IT characteristics and organizational needs. We posit that ERP acceptance/resistance cannot be reduced to use behaviors taken at face value but that they must be analyzed considering their underlying cultural dimensions. The case study was done at Eastwater, a corporation in charge of water distribution across Thailand and that succeeded into implementing SAP in only one year. The semi-structured interviews done with project managers and consultants of the company reveal how cultural values shared by employees were used as change management vectors, showing for example how the project director used the Bunkhun values to legitimate the ERP adoption and force users' acceptance of the ERP. The result can help managers to better deal with observed misfits between organizational values and IT project, so that it does not ultimately become an obstacle to user acceptance.
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DOI : 10.5539/ibr.v7n12p14
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"La gestion de retours des produits en fin de vie : le cas de la société IBM"
Pauline Keh, Régis Meissonier, Florence Rodhain, Virginie Llorca
Revue Internationale de Gestion, 2013, vol. 38, n°2, pp. 88-96
Chaque année, de 20 à 50 millions de tonnes de déchets électroniques sont produits dans le monde et leur toxicité engendre de graves problèmes environnementaux et sanitaires. Cet article s'intéresse aux divers bénéfices liés à l'adoption d'une véritable gestion ou logistique des retours de produits en fin de vie. Tout d'abord, nous nous appuyons sur une étude de cas concernant l'usine d'IBM à Montpellier. Après avoir décrit le mode de gestion des retours de produits périmés et les conditions de succès qu'il respecte, nous listons les bénéfices variés qu'il entraîne, notamment les revenus supplémentaires, la réduction des dépenses, l'amélioration de la réputation de l'entreprise, le respect des lois et la création d'emplois locaux. Enfin, l'article insiste sur les implications de cette étude de cas pour les dirigeants, les consommateurs, les législateurs et la société en général.
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DOI : 10.3917/riges.382.0088
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"Financial performance, environmental compliance and social outcomes: the three challenges of reverse logistics? Case study of IBM Montpellier"
Pauline Keh, Florence Rodhain, Régis Meissonier, Virginie Llorca
Supply Chain Forum: an International Journal, 2013, vol. 13, n°3
For economic, legal or strategic reasons, manufacturers of electrical and electronic equipments are increasinglymanaging "End-Of-Life Products' Cycle" (PEOFC) and choosing a recovery option: refurbishing, remanufacturing and recycling. Reverse logistics is the process by which manufacturer collects, uses products, revalorizes them or disposes of. Some authors consider this activity as an opportunity to achieve a "triple bottom line" - business, environment, social - benefit . However, beyond hypothetical assumptions, little empirical research provides practical knowledge about the way such a challenge can be reach. . The aim of this article is thus to provide some ground to this proposal. Based on IBM Montpellier case study, this article develops, how reverse logistics can (1) provide economic opportunities through the resale or reuse of machines and parts, (2) while encompassing environmental challenges as waste management and recycling, and the same time, (3) representing an important social challenge in terms of subsidiary workforce safe. Case study results illustrate how resverse logistic activity enable the companies reaching the threefoldaforementioned objective. The discussion section, provides research implications about sustainable development.
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DOI : 10.1080/16258312.2012.11517296
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"Cross-Cultural Frictions in Information System Management: Research Perspectives on ERP Implementation Misfits in Thailand"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé, Véronique Bessière
International Business Research, 2013, vol. 6, n°2, pp. 150-159
Today, enterprise systems (ERP) are considered as ones of most impacting IT on business and decision processes because of their cross-functional perspective and readiness to change. As a consequence, a lack of "organisational fit" is observed as the main failure cause of ERP implementation. A lot of acts of resistance are observed as being task oriented and related to the non-appropriateness of IT that users have to cope with. Existing literature provides practical knowledge about conflict types and conflict management styles related to process and task misalignement between ERP and corporation needs. However, few research was made about cultural misfits. Indeed, when an organisation is composed of several sub-cultures, the use of ERP can be problematic because mandating one epistemological position through the software design is based on "best practices". Subsidiaries of multinational corporations have their own subculture varying in their national cultural content. Value conflicts may arise from inconsistency between cultural principles of users or groups of users and the perceived underlying strategic objectives assigned to IT implementation. Expending the classical Schein triadic model with the concept of "cultural friction", this paper provides a critical analysis of cultural dimension misalignment between ERP standard processes and Thai managerial culture. Key theoretic discussed dimensions are Ego orientation ("Kreng Jai") and, Social orientation ("Bunkhun"). The article concludes that failing projects are more about the way ERP ought to be implemented than about the system itself.
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DOI : 10.5539/ibr.v6n2p150
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"Business Intelligence and Absorptive Capacity of information by wineries in the Provence wine industry"
Serge Amabile, Régis Meissonier, Coralie Haller
International Business Research, 2013, vol. 6, n°2, pp. 126-136
Today, enterprise systems (ERP) are considered as ones of most impacting IT on business and decision processes because of their cross-functional perspective and readiness to change. As a consequence, a lack of "organisational fit" is observed as the main failure cause of ERP implementation. A lot of acts of resistance are observed as being task oriented and related to the non-appropriateness of IT that users have to cope with. Existing literature provides practical knowledge about conflict types and conflict management styles related to process and task misalignement between ERP and corporation needs. However, few research was made about cultural misfits. Indeed, when an organisation is composed of several sub-cultures, the use of ERP can be problematic because mandating one epistemological position through the software design is based on "best practices". Subsidiaries of multinational corporations have their own subculture varying in their national cultural content. Value conflicts may arise from inconsistency between cultural principles of users or groups of users and the perceived underlying strategic objectives assigned to IT implementation. Expending the classical Schein triadic model with the concept of "cultural friction", this paper provides a critical analysis of cultural dimension misalignment between ERP standard processes and Thai managerial culture. Key theoretic discussed dimensions are Ego orientation ("Kreng Jai") and, Social orientation ("Bunkhun"). The article concludes that failing projects are more about the way ERP ought to be implemented than about the system itself.
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DOI : 10.5539/ibr.v6n2p126
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"Capacité d'absorption des informations et pratiques de veille stratégique dans les PME : une étude sur des domaines vitivinicoles provençaux"
Serge Amabile, Régis Meissonier, Coralie Haller, Stéphane Boudrandi
Systèmes d'Information et Management, 2012, vol. 17, n°3, pp. 111-142
La plupart des recherches sur la veille stratégique se sont concentrées sur l'interprétation de signaux faibles, ou sur les problèmes de surabondance signalétique, en laissant en arrière plan les usages des différents dispositifs de collecte d'information mobilisés à cet effet. Ceci tend à négliger le fait que la veille stratégique est souvent issue de plusieurs processus (formels et informels) auxquels les acteurs vont, en amont, accorder un niveau d'attention différent. Cet article se fonde sur le modèle de l'ACAP pour discriminer les mécanismes d'absorption d'informations stratégiques au sein d'une filière économique. La méthodologie de recherche qualitative retenue a été éprouvée, en particulier, par 20 entretiens semi-directifs effectués auprès d'autant de domaines vitivinicoles de la filière des vins de Provence. Les résultats révèlent que ces derniers accordent peu d'attention aux informations provenant de ces organismes de coordination. En revanche, ils privilégient les informations collectées, dans le cadre de leurs activités courantes, au gré des relations formelles comme informelles entretenues avec d'autres entreprises membres de la filière. La partie discussion permet d'enrichir le modèle de l'ACAP en montrant notamment, que la capacité d'absorption potentielle des informations est plus le fait de "l'expérience" des entreprises et de la "similarité" avec les acteurs de leur environnement (fournisseurs, clients, concurrents, etc.) que celui des "mécanismes d'intégration sociale" mis en place par les organismes de coordination. En termes de contributions managériales, notre étude permet de préciser les concepts de similarité et d'expérience en y intégrant les notions d'appartenance territoriale et de proximité géographique qui apparaissent comme des soutiens à la capacité d'absorption des informations des entreprises.
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"Toward an Enacted Approach to Understanding OSS Developers Motivations"
Régis Meissonier, Isabelle Bourdon
International Journal of Technology and Human Interactions, 2012, vol. 8, n°2, pp. 38-54
A large part of the existing literature on Open Source Software (OSS) projects identifies the motivation factors predicting the participation level of members. However, the effective satisfaction of developers toward their project still remains a managerial and theoretical challenge. So, it is also consistent to assess how the effective participation of developers in OSS projects makes sense of their own motivations. This article uses the enactivist approach and considers that motivations are not simple antecedents to actions but are shaped by actions as well. The empirical analysis delivers the results of a survey administrated to participants of business OSS projects. The results reveal reputation, reciprocity and expected professional opportunities as the most positively influenced variables. However, learning motivations and ideology toward open source beliefs and values are the lesser influenced ones. These results counterbalance prior empirical researches which have observed a strong predicting power of both variables on expected participation level of participants. This study suggests that participation seems to make sense regarding motivations for which developers have some visible indicators of their personal achievement.
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DOI : 10.4018/jthi.2012010103
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"Toward an 'IT Conflict-Resistance Theory': Action Research during IT Pre-Implementation"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé
European Journal of Information Systems, 2010, vol. 15, n°5, pp. 540-561
This article received the 2011 Syntec Academic Award for best publication in Management Science
Most empirical research on users' resistance toward IT has been conducted after implementation of IT in organisations. Little research has been done on the way individual and group resistance emerges and evolves during prior stages of projects. This focus on pre-implementation phases is important since IS managers need to anticipate potential conflicts and users' resistance that can involve project failure. While IS literature has separately developed theories on resistance and conflicts, we conceptualise a whole theoretic-system we call "IT Conflict-Resistance Theory" (IT-CRT). This theory is used as driver for a two year action research project conducted at Netia Corporation (a worldwide leader in video and audio broadcasting) during preliminary phases of its ERP implementation project. According to our findings, while conflicts toward IT implementation are often considered to have negative effects and require being actively managed by top managers, the case study delivers an alternative observation: a passive-like attitude of managers during the IT pre-implantation phase does not prevent the resolution of a socio-political oriented conflict between two groups of employees. Our observations illustrate how the avoidance management style invites team members to cope with conflict situations and to express tacit causes of resistance. While most MIS methods tend naturally to maximize users' satisfaction and to reduce potential resistance, the IT-CRT theory developed in this article supports an alternative approach: enhancing resistance in order to anticipate and resolve latent conflicts that are directly or indirectly related to the project. The underlying message of this article for researchers and practitioners is to consider users' resistance toward IT as a key process embedded into IT choices and IS design.
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DOI : 10.1057/ejis.2010.35
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"Comprendre les motivations des développeurs de l'open source à partir de leur participation"
Régis Meissonier, Isabelle Bourdon, Emmanuel Houzé, Serge Amabile, Stéphane Boudrandi
Systèmes d'Information et Management, 2010, vol. 15, n°2, pp. 71-97
Une large part de la littérature sur les projets open source s'est concentrée sur les motivations permettant de prédire le niveau de participation des membres. Toutefois, ces facteurs incitatifs ne garantissent pas pour autant une participation durable. En effet, la plupart des participants se retirent dès que leurs besoins personnels sont satisfaits, si bien que beaucoup de projets sont arrêtés ou abandonnés faute d'avoir su conserver un nombre suffisant de participants actifs. Ce faisant, la question de recherche pourrait être inversée afin d'appréhender dans quelles mesures la participation effective aux projets open source permet aux membres de donner sens à leurs propres motivations ? L'objectif de cet article est de traiter cette question sous un angle énactiviste en considérant que les motivations ne sont pas des préalables à l'action mais se forment dans et par cette dernière (ici la participation). La partie empirique présente les résultats d'une enquête quantitative conduite, sur SourceForge, auprès de 93 membres de projets de logiciels libres destinés aux entreprises. Les résultats révèlent, en particulier, que la réputation, la réciprocité ainsi que les recherches d'opportunités professionnelles sont les variables les plus expliqués par le niveau de participation. En revanche, les motivations concernant l'apprentissage et l'idéologie du logiciel libre ne sont que faiblement déterminées, ce qui vient contre-balancer les résultats des études qui avaient pourtant évalué un fort pouvoir prédictif de ces deux variables sur le niveau de participation escompté. Ceci tend à montrer que la participation semble surtout donner du corps à des motivations pour lesquelles le participant dispose d'indicateurs pratiques quant à leur satisfaction.
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"La contribution des Systèmes de Gestion des Connaissances au développement de nouveaux produits : étude de cas d'une entreprise du secteur de l'industrie aéronautique"
Régis Meissonier, Hind Benbya
Systèmes d'Information et Management, 2007, vol. 12, n°1, pp. 75-95
Alors que beaucoup de travaux sur les Systèmes de Gestion des Connaissances se sont concentrés sur leurs effets en termes d'usage (niveau d'utilisation, de collaboration entre les individus ou encore l'utilité), l'objectif de cet article est d'analyser les effets des Systèmes de Gestion des Connaissances sur le développement de nouveaux produits. L'étude de cas présentée a été conduite auprès de la société Avio, un des leaders dans la fabrication de moteurs pour le secteur aéronautique. Une série de 25 entretiens a été conduite auprès de managers et d'utilisateurs dudit système afin d'en comprendre les objectifs, la mise en oeuvre et les résultats associés. Nos observations mettent en évidence que ce dispositif a contribué à la réduction des cycles de conception et indirectement à l'augmentation de la fréquence de création de nouveaux produits. Cependant, les usages se limitent à la réutilisation de connaissances existantes de l'entreprise et ne concerne pas la création de nouveaux savoirs.
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"L'évolution de la résistance des acteurs dans un projet d'implantation de technologies de l'information : cas d'une PME française du secteur des hautes technologies"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé, Nassim Belbaly
Revue Internationale de Gestion, 2007, vol. 32, n°1, pp. 20-28
En référence aux théories sur la résistance des utilisateurs dans les projets d'implantation de technologies de l'information, l'objectif de cet article est d'illustrer les effets d'un management passif par la hiérarchie d'une situation conflictuelle. L'étude de cas concerne une PME française du secteur des hautes technologies qui après un long processus caractérisé par des tensions entre catégories d'employés et sans implication forte de la direction a finalement pris une décision d'adoption d'un système d'information intégrateur. Cette recherche est traitée par la retranscription de deux moments forts (Giordano, 1995) à l'aune desquels les tensions ont basculé d'une situation de conflits intergroupes à des résistances individuelles. A ce titre, nous montrons comment nos observations s'opposent quelques peu à celles de Barki et al. (2001), en relativisant l'importance de l'implication de la direction comme facteur de succès d'une décision d'implantation d'une technologie de l'information.
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"Performance Factors of a Full Distance Learning: The Case of Undergraduate Students in Academic Exchange"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé, Hind Benbya, Nassim Belbaly
Communications of the Association for Information Systems, 2006, vol. 18, n°12, pp. 239-258
Various e-learning systems have been developed and implemented in educational contexts. However, few studies try to go beyond the experimental level of identifying numerous factors that influence this technology and apply them to a real academic class of students. This article based on an in-depth analysis of Montpellier Business School case (France) and survey data from 405 students assessed on their use of the e-learning platform, helps illuminate the patterns involved in e-learning performance. A literature review on e-learning performance factors is realized and a theoretical model focusing on three dimensions of e-learning performance: the learner side, the institutional environment and the e-learning system per se is presented and tested empirically. The key findings of this paper identify motivation and self-discipline of students as main drivers of e-learning outcomes. Other results show that the integration of e-learning in a pedagogical program requires the analysis of its performance not only from learners and instructors point of view, but also from the underlying strategic perspective of the institution.
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"Performance du E-Learning : de l'amélioration des résultats de l'apprenant à la prise en compte des enjeux institutionnels"
Régis Meissonier, Emmanuel Houzé
Systèmes d'Information et Management, 2005, vol. 10, n°4, pp. 87-112
Les expérimentations du e-learning dans l'enseignement supérieur deviennent de plus en plus fréquentes. Cependant, rares sont encore les cas où l'on dépasse ce stade afin de déployer concrètement la solution à l'ensemble d'une promotion. Cette intégration de l'enseignement à distance dans le dispositif de formation implique l'étude de sa performance au regard des acteurs concernés, les apprenants, les formateurs, mais aussi l'institution. La première partie de cet article présente une analyse de la littérature des principales publications scientifiques à partir desquelles nous proposons de bâtir un modèle théorique. La seconde partie présente le cas de l'Ecole Supérieure de Commerce de Montpellier et les réponses faites par plus de 400 étudiants à un questionnaire sur leur propre utilisation de la plate-forme de e-learning. En conclusion l'article montre, en particulier, l'intérêt d'élargir la mesure de la performance aux objectifs institutionnels sous-jacents à la mise en oeuvre du projet.
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"Information, Organisation, Décision : étude empirique sur les apports des NTIC dans des PME Internautes"
Martine Gadille, Serge Amabile, Régis Meissonier
Systèmes d'Information et Management, 2000, vol. 5, n°1, pp. 41-59
Depuis près de 20 ans, les PME ont été entraînées dans les mouvements de fusions absorptions sous-traitance initiés par les grandes firmes. Dans une large mesure, les réseaux d'organisations ainsi formés, se sont appuyés sur un recours croissant aux Nouvelles Technologies de l'Information et de la Communication (NTIC). Si ces aspects ont été décrits dans de nombreux travaux, on dispose pourtant de peu de recul sur l'impact des technologies Internet sur les systèmes d'information ou sur les processus de (ré-)organisation des PME. En outre, que sait-on des (éventuelles) spécificités du cas français ? De fait, à partir des résultats d'une enquête effectuée auprès de 108 PME Internautes, nous montrons pourquoi les NTIC, via la dynamique organisationnelle qu'elles entretiennent autour du système d'information, peuvent soutenir l'agilité et la réactivité des PME dans des environnements socio-économiques versatiles.
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"New Information Technology and Telecoordination in Virtual Organization"
Régis Meissonier
Comportement Organisationnel et Gestion, 2000, vol. 6, n°1, pp. 95-108
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